söndag 14 december 2014

Tovat sittunderlag...

Det tredje tovningsarbetet var att göra något litet större, sittunderlag eller tavla t ex.
Jag bestämde mig för att göra ett sittunderlag med solnedgång.
Började med att litet grovt skissa upp arbetet.

Segelbåten ritade jag upp på ett gammalt lakan.
Man måste tänka på att arbetet krymper 30 % under
tovningsprocessen.

Sedan lade jag upp 6 lager ull (i kors igen).  

Ganska tjockt och maffigt såg det ut innan tovningsprocessen.

Varmt vatten, tvål, gnida, gnugga o rulla...

Nästan klart här, när man tovat färdigt, kan man lite jämna
till kanterna med sax och sen sköljer man arbetet turvis
i varmt o kallt vatten.

Här var det klart. Inte helt nöjd med färgerna, det blev lite
onödigt randig himmel, men all vår början bliver svår...:-)
Jätteroligt, men jobbigt! Det tog ca 8 h att göra det här underlaget.

1 kommentar:

  1. Va fint! Jag tycker att det passar bra med den "randiga" himlen.

    SvaraRadera