söndag 14 december 2014

Tovning...

Första tovningsarbetet i Taito. Det finns många olika metoder.
Här skissade jag upp figuren på ett gammalt lakan. Sen satte
jag ull innanför linjerna.

Efter det satte jag på flere lager ull ("bakgrunden"), lagren sätts i kors.

Sedan tvålar man in arbetet med t ex Marseilletvål o varmt vatten,  sätter på ett tunt plast,
gnider och rullar in arbetet i t ex en bastmatta.  Det gäller att knåda o rulla
en god stund och det är nog ett ganska arbetsdrygt sätt att tova. 


På baksidan formade jag ett hjärta av garn, som lämpar
sig för tovning.

Intressant var det, att märka att ullen blandas på ett helt annat sätt
än målfärg ;-). Jag klippte ett hål i ena hörnet och tvinnade
ett tjärat snöre tll upphängningsögla. En pannlapp fick det bli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar